Zesde reisverslag - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Mathijs Lee - WaarBenJij.nu Zesde reisverslag - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Mathijs Lee - WaarBenJij.nu

Zesde reisverslag

Door: Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Mathijs

24 November 2015 | Indonesië, Ubud

Hallo ijverige en loyale lezers,

Een week is voorbij gevlogen in mijn nieuw verblijf. De dagen waren rustiger dan voorheen, bedtijd is enkele uurtjes vroeger en er wordt harder gewerkt aan school. Hier gaat echter snel verandering in komen want ik ben niet voor niets in Bali!

Niet ver weg van ons oude verblijf maar wel verder weg van het centrum van Ubud is onze rustige villa gelokaliseerd. De villa kost 10 miljoen per maand, exclusief water, Wifi etc. Inclusief zou het ongeveer 13m zijn. Maar Bali zou Bali niet zijn als de prijs niet onderhandelbaar is. We hebben de prijs naar 14m kunnen brengen. Goede deal dachten we zo. Zeker omdat we 40 dagen voor deze prijs krijgen inclusief scooters. Voor de economen onder ons, we hebben dus ongeveer 25% korting gekregen uitgaande van de oorspronkelijke prijs voor 40 dagen. Omgerekend betaal ik dus slechts 40 euro meer dan mijn vorige verblijf per maand, maar nu voorzien van alle rust, luxe en een omgeving waarin ik perfect kan werken aan mijn schoolopdrachten.

Waar we gisteren achterkwamen is dat er een enorm rat was inbegrepen in de prijs. Ga ongeveer uit van een 30-40 cm rat. Deze zat verstopt achter de kledingskast van Edd en maakte de nachten ervoor al een hoop lawaai, alsof er iemand over het dak heen liep. Terwijl Edd lichtelijk in paniek raakte en de rat had gevangen in een nachtkast-la waar al zijn geld en paspoort in lag, kwam de schoonmaakster maar even een kijkje nemen. Die riep snel de vader van de huisbaas, onze buren. Deze pakte de rat met blote handen beet en liep ermee naar buiten. De rat glipte uit zijn handen en belandde in het zwembad. Snel dook de rat naar beneden en was het afwachten totdat de rat adem kwam halen. Dit was tevens zijn laatste adem want de man pakte de rat en smeet hem tegen de massieve tegels in een opslag, zoals ze in New Kids style zouden zeggen, Khapot. Ach, dan kun je zeggen dat 't zielig is maar daar wordt hier niet moeilijk over gedaan. Keer wat anders dan nasi met wat kip. Nee, dat is ongein, ze aten gewoon nasi met wat kip die avond.

Eergisteren was de Balinese Carnaval Vierdaagse in Ubud. Althans, daar leek het op. Twee studenten zouden naar mijn huis komen om te zwemmen en een hapje te eten. Echter kreeg ik een belletje dat de weg was afgesloten en ze er niet konden komen. 'Ik kom eraan'. Ik stap de deur nog niet uit of ik hoor al muziek in de verte. Naar mate ik dichterbij de straat kom hoor ik meer muziek en zie ik verschillende jongeren in Balinese ceremonie kledij voor mijn huis hangen. 'Wat moet dat hier? Scheer je weg, onruststokende schavuiten!' Dit verstonden ze niet dus ging ik maar kijken wat er aan de hand was. Een lange optocht van honderden mensen, allemaal gekleed in traditionele kleding, muziek, van jong tot oud, er werden enorme vlaggen gedragen op de schouders van de grootste mannen. Mensen die in een soort twee mans tijgerpak in het midden liepen. Vraag me niet wat de reden was van dit gezellige tafereel maar ik kon er wel van genieten. Na een kwartier waren zij de studenten gepasseerd en konden ze mijn huis bereiken.

Sinterklaas is alweer even in Nederland. Gelukkig had die speciaal voor de Nederlandse kinderen hier in Bali een dagje vrijgehouden om even op en neer te vliegen. Zijn pieten mochten niet mee, dus die moesten hier snel gerekruteerd worden. Ik en een kameraad van me meldden ons aan. Een uurtje op de scooter om naar Sanur te gaan en we kwamen aan bij de feestlocatie. Hier werden we warm ontvangen door een Nasi Campur en wat te drinken. Nasi Campur bestaat uit ei, nasi, kip-saté, nootjes, sambal, tofu en wat tempé. Typisch eten voor in Bali. Hier werd ons uitgelegd wat de bedoeling was en hetgeen dat mij bijbleef was ondeugend zijn zodat zij 'bruggetjes' konden maken tijdens het verhaal aan de kinderen. We gingen naar de schminklocatie toe en werden aangekleed als een echte zwarte piet. Ik koos ervoor om in traditionele pietenstijl te gaan en me eigen bruin te schminken (zwart mocht niet). Ik kreeg de rol van drukke piet en mocht gaan stuiteren in een 40 graden tent, in een zwarte pieten outfit. Een opkomst van ongeveer 60-80 kinderen, minder van voorgaande jaren maar zeker de moeite waard. Samen met Sinterklaas en vijf anderen pieten liepen wij op straat en kregen wij veel vreemde (maar vrolijke) blikken naar ons toegeworpen. Het verkeer werd voor ons tegenhouden zoals hier in Bali altijd wordt gedaan voor speciale activiteiten, sterker nog, je hoeft alleen maar lef te hebben en toe doen alsof er een reden is waarom je het verkeer tegen houdt en iedereen vindt het prima. Na op de stoel van Sinterklaas te hebben gezeten, de staf te hebben verstopt, vier cola's op naam van Sinterklaas te hebben besteld en af en toe wat kinderen bekogeld te hebben met pepernoten was het tijd om te gaan. Erg leuke ervaring om een keer te duiken achter de schermen van het Sinterklaas feest, en dat in Bali!

Op stage gaat het lekker, implementeer veel veranderingen binnen de school en voel me met de dag meer betrokken met de kinderen en collega's. Zo breng ik verandering in de scootertraining: in plaats van heen en weer rijden worden er nu obstakels gemaakt waar ze doorheen moeten manoeuvreren om hen te leren goed te kijken en scherpe bochten te maken. Verandering in de computertraining: duidelijke instructies aan de hand van afbeeldingen, oefeningen die passen bij het niveau van een student zodat ze niet allemaal hetzelfde aangeboden krijgen wat voor de één te makkelijk is en voor de ander te moeilijk. Aanpassingen in de omgeving zoals een leuning bij een trap. Sommige leerlingen hebben moeite met het traplopen en hebben hier ondersteuning van anderen nodig (of van een leuning). Handvaten op het toilet, zowel thuis als op school zodat de studenten die fysiek niet in staat zijn op te staan van het toilet kunnen met het doel dat ze zelfstandig naar het toilet kunnen.

Na deze productieve maar ook rustige periode zijn er weer plannen in het vooruitzicht. Zo heb ik vrijdag een housewarming van mijn nieuwe huis. Zaterdag ga ik naar Seminyak om te surfen en van het strand te genieten, schijnt daar erg mooi te zijn. In de avond is er een groot feest bij een kameraad van Edd die hij heeft ontmoet in Sri Lanka waar ik mee naar toe mag. Het weekend daarop ga ik waarschijnlijk naar de Gilli's eilanden die bekend staan om feesten. Het weekend daarop ben ik van plan een roadtrip op de scooter te doen en dat is het enerlaatste weekend van mijn avontuur hier in Bali. Tijd vliegt voorbij..

Nu eerst Engels lesgeven aan de kinderen bij het Woman's centre, dan een massage (5 euro voor een uur) en dan proberen wat mensen te meester worden in een pooltoernooi.

Terima kasih banyak, sampai jumpa!



  • 24 November 2015 - 20:57

    Arme Sloeber:

    Geniet ze nog!!!!

  • 24 November 2015 - 23:24

    Helma:

    Hoi Mathijs,
    2 verslagen in 1 adem uit gelezen, tijd vliegt echt ja.
    of je nu bruin of wit bent je streken hou je toch wel.
    fijn te horen dat het nog steeds zo
    goed gaat of eigenlijk beter.
    groetjes

  • 25 November 2015 - 10:31

    Oma Rosenhart:

    Hoi Mathijs.
    Ik heb weer met veel plezier je verslag gelezen.

    groetjes Oma

  • 28 November 2015 - 15:46

    Vrouw Van Arme Sloeber:

    Hoi Mathijs. Spannende tijden daar in Bali, blij dat de rat in je nieuwe en niet in je oude huis zat, anders had ik heb ook tegen kunnen komen. Goed bezig op je schooltje, kleine veranderingen waar ze alle dagen gemak van hebben. En computerles op niveau is ook een goede zet. Jongen geniet van de laatste weken daar en tot gauw op Schiphol, we zullen je winterjas meenemen want die zul je hard nodig hebben. Groetjes mama.

  • 29 November 2015 - 10:05

    Elly:

    wat kan je toch leuk schrijven

  • 06 December 2015 - 10:00

    Luc:

    Hallo Mathijs,
    Mijn naam is Luc ten Have en zoek iemand op Bali die paar korte vragen kan beantwoorden.
    Mijn vriendin en ik willen volgend jaar ook naar Bali en heb dus paar vragen.
    Zou je me even kunnen emailen?
    Groet
    Luc

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ubud

Werkplekleren in Bali

.

Recente Reisverslagen:

24 November 2015

Zesde reisverslag

08 November 2015

Vijfde reisverslag

13 Oktober 2015

Vierde reisverslag

25 September 2015

Derde reisverslag

17 September 2015

Tweede reisverslag
Mathijs

Actief sinds 13 Sept. 2015
Verslag gelezen: 1225
Totaal aantal bezoekers 4765

Voorgaande reizen:

10 September 2015 - 22 December 2015

Werkplekleren in Bali

Landen bezocht: